VERSTERK JE IMMUNITEIT

05/10/2020 - 11:28

VERSTERK JE IMMUNITEIT

Wil ook jij je immuniteit versterken?
Helaas kan je je afweersysteem niet sterker maken dan het is.
De basis van je immuniteit wordt namelijk gelegd in je kindertijd. Als dan alles goed verlopen is, zo zijn een natuurlijke bevalling en borstvoeding heel belangrijk voor een sterk afweersysteem, dan heb je een zekere immuniteit opgebouwd. Bij de één is deze sterker dan bij de ander. En ik denk dat je het daarmee zal moeten doen voor de rest van je leven.
Volgens mij is het enige wat je nu kan doen ervoor zorgen dat je immuniteit niet verzwakt.

We zijn allemaal zo bezig met het slikken van vitamine D, vitamine C, zink, … wat zeker zijn nut heeft, begrijp me niet verkeerd.
Maar vergeet je niet een beetje de basis?

HET ALLERBELANGRIJKSTE OM JE IMMUNITEIT STERK TE HOUDEN:
voeding: eet wat jouw lichaam nodig heeft.
Voeding is je fundament: je lichaam wordt gebouwd uit het voedsel dat je dagelijks eet. Daarom is het heel belangrijk allereerst je basis, je voeding dus, te verzorgen.
Ik denk niet dat het nuttig is om allerlei supplementen te slikken om je daarna te goed te doen aan fastfood en cola zero.

Een sterke afweer begint met het eten van de juiste voeding voor jouw lichaam. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde combinatie aan koolhydraten, eiwitten en vetten nodig. Door voor jouw lichaam de juiste combinatie aan basisvoedingsstoffen te eten, moet je lichaam geen overuren kloppen om overbodig voedsel te verteren. Je verliest al geen energie met het verteren van je voedsel.

Vaak hoor ik dat mensen vertellen dat ze iets eten omdat ze hoorden dat het gezond is maar er zich niet echt goed bij voelen. Durf te luisteren naar wat jouw lichaam je aangeeft. Voelt iets niet goed dan denk ik dat het beter is om dat niet te eten. Voeding is echt heel persoonlijk.

Voeding rijk aan vitamine C: vitamine C zit niet enkel in fruit. Ook veel groenten zijn echte bommetjes. Denk maar aan boerenkool, broccoli, bloemkool, spruitjes, raapstelen, tuinkers, rode kool. En de verse kruiden tijm en peterselie.
Voeding rijk aan vitamine D: vooral in vette vis en in mindere mate in eieren en orgaanvlees.
Voeding rijk aan zink: schaal- en schelpdieren, rundvlees, lever, noten en zaden.

Hier kan je meer lezen over: de juiste voeding voor jouw lichaam.

rust: om je immuniteit sterk te houden, is rusten even noodzakelijk als werken, bewegen, sporten.
In onze huidige maatschappij wordt hier heel weinig aandacht aan besteed. Alles gaat en moet tegenwoordig snel snel snel gaan, je hebt van alles te doen, je holt van de ene afspraak naar de andere, als je thuis komt van een drukke werkdag, ga je nog sporten en je zit vaak tot laat in de nacht naar de TV of naar je scherm te staren. Alhoewel je heel goed voelt dat je moe bent, geef je er vaak niet aan toe. Tijd om te rusten, is er niet.
Maar op tijd en stond rust inbouwen, is heel versterkend voor je afweersysteem. Enkel op deze manier kan je lichaam herstellen.
Hoeveel rust? Ook dat is voor iedereen heel persoonlijk. De ene persoon heeft meer rust nodig dan de andere. Ook hier is je lichaam je beste raadgever.

beweging: zorgt voor een goede doorstroming van je bloed en je lymfevocht. Voedingsstoffen worden rond gevoerd via je bloed en bereiken zo alle cellen van je lichaam. Afvalstoffen worden afgevoerd via je lymfe. Bovendien brengt beweging meer zuurstof in je bloed waardoor al je cellen van meer energie voorzien worden en dus beter hun werk kunnen doen en dus ook beter bestand zijn tegen vreemde micro organismen.

Maar, luister ook weer naar je lichaam. Je kan zowel te weinig als te veel bewegen. Beiden zijn stress voor je lichaam en putten je lichaam uit.
Je hoeft helemaal niet zwaar te sporten. Wist je dat wandelen één van de meest effectieve en veilige manieren is om te bewegen. Wandelen heeft heel veel voordelen: het is goedkoop, je kan het altijd en overal doen, je hebt er niemand voor nodig en het is redelijk goedkoop. Enkel goede wandelschoenen en klaar is Kees.

Ga je mee wandelen en ondertussen van gedachten wisselen?

buitenlucht: breng dagelijks ten minste 30 minuten in de buitenlucht door. Bij voorkeur in een groene omgeving, de natuur dus.
De natuur versterkt je immuniteit, het verhoogt je weerstand tegen stress, buiten in de natuur ontspannen je ogen wat een goede afwisseling is als je veel met de computer werkt, het reguleert je spijsvertering, het stimuleert je creativiteit én je geheugen, het boost je zelfvertrouwen en als de zon van de partij is, verhoogt dit je vitamine D gehalte op een natuurlijke manier.

Wil je meer te weten komen over gezonde voeding, bekijk dan mijn kooklessenaanbod.