Je darmen zijn echte Bourgondiërs

10/05/2021 - 13:25

Als je al eens een blogartikel las of een lezing bij mij volgde, zal je ondertussen begrepen hebben dat alle organen in je lichaam belangrijk zijn, dat alle organen van elkaar afhankelijk zijn en dat alle organen met elkaar samenwerken.

Weet je nog dat ik in mijn vorig blogartikel over de lever vermeldde dat er een nauwe samenwerking bestaat tussen je lever en je darmen?
Volgde je de lezing over de lever dan herinner je je misschien dat er ook een zeer nauwe samenwerking bestaat tussen je lever en je maag en milt.
En dat leverproblemen aan de basis kunnen liggen van spijsverteringsproblemen maar ook darmproblemen.
Echte gezondheid gaat dan ook veel en veel verder dan enkel te kijken naar het orgaan waar de problemen zich voordoen.
Heb je darmproblemen dan ligt de oorzaak heel dikwijls niet in de darmen zelf maar in je maag of milt of zelfs in je lever.
Het is dus de kunst om uit te vissen waar je dient te beginnen als je van je problemen af wilt.

Zowel je lever als je darmen zijn cruciale organen voor wat betreft je hormonenhuishouding.
Zo voeren ze een aantal taken samen uit:

* beide komen tussen bij de opname en beschikbaarheid van voedingsstoffen

* beide reguleren ze stress

* beide komen tussen bij de recyclage van je hormonen

* je lever biotranformeert en je darmen voeren af

Daarnaast voeren ze elk een aantal 'eigen' of 'specifieke' taken uit.

Laten we even de taken van je darmen bekijken:
1) je voedsel afbreken tot de kleinste bouwteentjes
Na het eten van je maaltijd, wordt deze - stapje per stapje - afgebroken. Eens je voedsel in je darmen terecht komt, lijkt het helemaal niet meer op wat er op je bord lag. In je dunne darm wordt je voedsel afgebroken tot zijn elementaire bouwsteentjes: wat er nog overblijft aan koolhydraten wordt afgebroken tot glucose, vetten tot vetzuren en eiwitten tot aminozuren.

Ter hoogte van je dunne darm worden deze bouwsteentjes terug opgenomen in je bloed en vervoert naar je lever. Eens aangekomen in je lever maakt deze er lichaamseigen stoffen van. Als dit proces helemaal verloopt zoals het hoort, worden hier de bouwstoffen geleverd voor onder andere je hormonen.

2) neurotransmitters aanmaken
Een neurotransmitter is een communicatiestof binnen je hersenen, net zoals je hormonen dat zijn binnen je lichaam.
Misschien hoorde je wel al eens van serotonine of dopamine.
Serotonine of je goed 'gevoel stofje'. Het maakt je optimistisch, opgewekt, makkelijk in de omgang... het geeft je zin in het leven.
Uit serotonine wordt melatonine gemaakt, je slaaphormoon. Wil je goed kunnen slapen dan heb je niet alleen voldoende melatonine nodig maar vooral voldoende serotonine.

Wel nu, 90 tot 95% van je serotonine wordt aangemaakt in je darmen en slechts 10 tot 5% in je hersenen.

3) verschillende vitaminen aanmaken
Vitamine K en B12 worden aangemaakt in je dikke darm. Vitamine K1 komt tussen het stollen van je bloed, vitamine K2 helpt je beenderen sterk te maken en te houden.
Vitamine B12 beschermt je tegen neurologische problemen.

4) communiceren met je hersenen
Je darmen staan in rechtstreeks contact met je hersenen. Alles wat er gebeurt in je darmen wordt direct doorgegeven aan je hersenen. Dat is de reden dat als je bijvoorbeeld geconstipeerd bent, je negatief begint te denken.
Hoe gezonder je darmen, hoe gezonder dus je hersenen, hoe beter je slaap, hoe beter je geheugen, hoe sneller je denkvermogen, ...

5) hormonen heropnemen
Weet je nog dat je lever en je darmen verantwoordelijk zijn voor de recyclage van je hormonen?
Je lichaam maakt niet constant nieuwe hormonen aan, dat is te tijds- en energierovend.
Je lever filtert gebruikte hormonen uit bloed en stuurt ze naar de darmen. Je darmflora recycleert deze hormonen. Daarna worden ze terug opgenomen in bloed, naar je lever vervoert en om opnieuw gebruikt te worden.
Je begrijpt dat zowel je lever als je darmen gezond moeten zijn.

6) het in stand houden van een evenwichtige darmflora
In je darmen leven er miljoenen micro organismen, gekend als je darmflora. Er bestaan gezonde en er bestaan ziekmakende micro organismen. Beiden zijn in je darmen aanwezig en noodzakelijk, bovendien bestaat er tussen beiden een evenwicht. Zolang het evenwicht behouden blijft is er niets aan de hand maar als het evenwicht doorslaat naar de ziekmakende micro organismen dan ontstaan er problemen.
Je darmflora is verantwoordelijk voor 80% van je immuniteit. Het is dus heel belangrijk om deze sterk te houden zeker in de tijd waarin we nu leven.
De beste manier om dit te doen, is je voeding verzorgen

7) loslaten
Weet je nog dat je lever schadelijke stoffen 'biotransformeert' en je darmen ze uit je lichaam verwijdert? Dat gebeurt via je dagelijkse stoelgang. Het is een absolute noodzaak om dagelijks naar het 'groot toilet' te gaan anders komen gifstoffen terug in je bloed en je lever terecht waardoor je lever overbelast kan raken. En een overbelaste lever zorgt op zijn beurt over extra werk voor je darmen.

Maar je darmen helpen ook om emoties die niet meer bij je horen los te laten. Ook dat is enkel mogelijk als je darmen in evenwicht zijn.

Je darmen houden van lekker eten
Als je wilt dat je darmen al deze taken goed uitvoeren, moet je hen de juiste voeding geven zodat ze voldoende energie hebben om dit allemaal te kunnen doen.
En geloof mij, je darmen zijn echte Bourgondiërs, ze houden nu eenmaal van lekker eten. Bovendien zijn ze dan nog eens kieskeurig ook.
Ze zijn echt verlekkerd op roomboter, asperges, artisjok, een lekker stukje zalm of gemarineerde kip en fruit met de schil.
Ze weten wat lekkere voeding is vandaar dat ze biologische voeding verkiezen boven bewerkte en bespoten voedsel.
Van voedsel uit pakjes worden ze zwak en depressief. En ze houden van heel veel kleur, hoe meer kleur er in elke maaltijd zit met hoe meer toewijding ze hun taken uitvoeren.

Wil je meer te weten komen over je darmen, dan is de online lezing op dinsdag 18 mei een aanrader.
Je kan de lezing volgen vanuit je zetel, we starten om 19u30 en proberen af te ronden rond 21u.