Drie belangrijke natuurwetten die wij zomaar aan onze laars lappen

11/02/2021 - 14:43

Drie belangrijke natuurwetten die wij zomaar aan onze laars lappen

We gaan sporten als we eigenlijk in onze rustfase moeten komen, eten slaatjes in de winter en voor de meest basale dagelijkse activiteiten – koken en eten – maken we amper tijd.
Ja, ik weet het, we moeten allemaal centen verdienen om onze rekeningen te betalen daardoor hebben de meesten onder ons alleen ‘s avonds tijd om te sporten.
Het werd een gewoonte, we voelen niet meer of het ons goed of slecht doet, staan er niet bij stil.
We zijn de voeling met ons lichaam verloren.

Maar waarom is het niet goed om ‘s avonds te sporten? Waarom geen aardbeien in de winter of boontjes uit Kenia ?

Hoewel we niet meer in de oertijd leven, werken onze genen op dezelfde manier als de genen van onze prehistorische voorouder. Genen passen zich heel erg langzaam aan maar net die genen sturen jouw hormonen aan en bepalen hoe je lichaam werkt.

De prehistorische mens ging slapen als het donker werd en stond op bij het eerste licht. Hij at wat het seizoen hem bood. Zijn genen - dus ook jouw genen - zijn zo geprogrammeerd dat ze willen slapen als het donker wordt, verlangen naar verwarmend voedsel in de winter en in de zomer grijpen naar meer verfrissende voeding.

De drie belangrijkste natuurwetten:

Eet volgens wat je genen je aangeven

Als kind eet je zonder al te veel stil te staan bij wat je eet. Je eet iets omdat je het lekker vindt, trouwens wat weet je als kind af van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Spontaan kies je voor de dingen die goed voor je zijn, puur vanuit je buikgevoel. Naarmate je opgroeit, wordt dat buikgevoel helemaal de kop ingedrukt. Je ouders, de media, de reclame, … ieder heeft een andere mening over wat 'goed' en 'slecht' zou zijn.

Genen sturen jouw buikgevoel aan en bepalen welke combinatie aan koolhydraten, eiwitten en vetten jouw lichaam nodig heeft.
De ene persoon heeft meer dierlijke eiwitten nodig. Gaan zij de vegetarische toer op dan verzwakken ze, worden futloos en kunnen ze zelfs afstevenen op een depressie. Andere hebben de behoefte aan meer koolhydraten. Zij zouden probleemloos kunnen overschakelen op een vegetarisch eetpatroon, indien ze dit zouden willen. Tenslotte heb je nog de gemengde types. Zij voelen zich het best met evenveel koolhydraten als eiwitten.

De prehistorische mens had geen weegschaal om zijn eten af te wegen, hij wist amper iets af van koolhydraten, eiwitten en vetten, hij at waartoe hij zich instinctief aangetrokken voelde. Het zou ideaal zijn als we meer zoals de oermens ons instinct vertrouwden.

Eet volgens het ritme van de seizoenen

Nog niet eens zo lang geleden aten we allemaal seizoensgebonden, uit pure noodzaak er was niets anders te koop.
De opkomst van de moderne vervoersmiddelen en de nieuwste bewaartechnieken zorgden ervoor dat we het gevoel met de seizoenen helemaal verloren.

Maar moeder natuur regelt alles wonderwel: wat groeit in de zomer heeft een verfrissend effect op je lichaam, wat groeit in de winter heeft een meer verwarmend effect. De meeste wintergroenten zijn hardere groenten. Ze hebben een langere bereidingstijd nodig waardoor ze je meer verwarmen. Zomerse vruchten koelen af. Daarom is het aanbod aan lokaal fruit in de warmste maanden het grootst. Maar wat je eet, beïnvloedt niet alleen je gevoel van warmte, het heeft ook invloed op je hormonen.

Onze voorouder at wat hij vond in de natuur. In de zomer was er volop eten te vinden. Ook fruit was nu in de aanbieding. Omdat de oermens geen koelkast en diepvries had om zijn eten te bewaren, genoot hij ten volle van al dat lekkers.
Wat gebeurde er? De prehistorische mens werd dikker want door al dat zoete voedsel werd er meer insuline afgescheiden. Insuline regelt je bloedsuikerspiegel en wordt afgescheiden telkens als je lichaam de zoete smaak gewaarwordt. Maar eet je meer zoet dan je lichaam op dat moment kan verwerken dan wordt de overschot ervan opgeslagen als vet. Dus hoe meer zoet, hoe meer insuline en hoe meer vetopslag.

Onze voorouder wist instinctief dat na een periode van overvloed er altijd een periode van schaarste volgde, de barre koude winter met weinig voedselaanbod.
Hoe meer vet de oermens tijdens de zomer had opgeslagen, hoe groter zijn reserves en hoe groter zijn overlevingskansen.

Het was dus een heel normaal proces, geregeld door insuline, dat de oermens aankwam in de zomer om terug af te vallen in de winter.
Het is volkomen natuurlijk dat we in de zomer meer insuline afscheiden en in de winter veel minder.
Blijf je het hele jaar door veel zoet (fruit en dan vooral exotisch fruit, geraffineerde koolhydraten, pasta, koek, snoep, frisdranken, …) eten dan blijft je lichaam insuline afscheiden en dus vet opslaan en wordt het vet nooit meer verbrandt.

Je vindt het misschien een luxe om het ganse jaar door tomaten en kiwi’s te kunnen eten maar of het goed is voor je lichaam en je hormonen is nog maar de vraag.

Leef meer volgens het ritme van de natuur

Onze grootouders leefden met de zon: opstaan bij het eerste licht, slapen als het donker wordt. Wij zijn het verleerd, natuurvolkeren en nomaden doen dit nog steeds. Geen elektriciteit, geen trek door de nacht of reizen over tijdsgrenzen. Ze volgen de regels van de natuur.

Waarom is dat belangrijk? De meeste van je hormonen hebben een 24-uurs ritme.

Laat me eventjes uitleggen hoe slaap werkt: melatonine, je slaaphormoon, wordt afgescheiden van het moment dat de zon begint te zakken en is dus werkzaam in het donker. Wil je genieten van een goede diepe slaap dan is het belangrijk om fel kunstlicht en blauw licht van pc, tablet, gsm en tv in de avonduren te vermijden. Ook slapen in een donkere kamer bevordert de melatonineproductie.

Melatonine bereikt zijn piek tussen 23 en 2u. Hoe langer je voor je pc of tablet zit, hoe moeilijker je in slaap zal geraken en hoe later je in je diepe slaap terecht komt wat dan weer gevolgen heeft voor je lever. Je lever bio-transformeert schadelijke stoffen en maakt anti-oxidanten aan terwijl jij lekker in je diepe slaap vertoeft. Wat zijn de gevolgen hiervan? Slaapproblemen en snellere veroudering.

Heel laat opblijven, tot laat op je pc werken, laat eten, … ze beïnvloeden allemaal je hormonen en organen.

Wil je meer te weten komen over de invloed van voeding en leefstijl op je hormonen ?
Schrijf je in voor de online lezing op 9 maart bij Avansa, het vroegere Vormingplus Brugge of volg de themadag op 25 maart in Varsenare.