Misoep, zoveel meer dan zomaar een soep

12/02/2018 - 12:59

Misosoep is een juliennesoep op smaak gebracht met miso.

Misoep, zoveel meer dan zomaar een soep

In mijn eerste kookles die ik ooit volgde - dat is ondertussen 25 jaar geleden - kregen we misosoep geserveerd. Een bruin-achtige soep met een heel speciale geur.
Als ik terug denk aan toen vond ik de geur niet echt aantrekkelijk. Het is dan ook wel een geur die wij in onze keuken absoluut niet kennen. Ik dacht bij mezelf: 'gelukkig krijgen we maar een klein kommetje'.
De smaak was des te verrassend: een zoutige soep met toch een iets zoete smaak. Heel verwarrend dat die soep ook zoet smaakte.

Ik herinner mij nog dat ik mij heel voldaan voelde na het eten van dat kleine kommetje misosoep.
Ik kreeg er lekker warm van, ik voelde mij licht en toch gefocust, ... het was alsof ik thuis kwam in mijn eigen lichaam.

Na die kookles startte ik met het eten van misosoep op een dagelijkse basis. Na een week voelde ik mij een ander mens: vlottere stoelgang, betere spijsvertering, diepere slaap, opgewekter, een algemeen lichter gevoel.

Vandaag de dag is misosoep nog steeds een basissoep die ik heel regelmatig klaar maak. Niet meer dagelijks maar toch zeker wekelijks, zelfs soms meerder keren per week. Zeker als ik heel gefocust moet zijn, neem ik een kommetje misosoep.

Ik zou het je aanraden zeker eens te proberen en te voelen wat het met jouw lichaam doet.

WAT IS MISO?
Miso is een bruine puree gemaakt van gekookte sojabonen, eventueel een graan - meestal rijst of gerst, zeezout en koji (een starter of micro organisme die de fermentatie op gang brengt door de bonen en granen af te breken).
Deze worden samen gedurende enkele maanden tot jaren gerijpt.

De eerste bronnen over miso dateren van 800 voor Christus in China. Samen met het Boedisme kwam miso uiteindelijk in Japan terecht rond 500 na Christus. Het werd er een basisproduct in de Boedhistische kloosters.

Bij ons is miso gekend als een 'dé soep' van de Macrobiotische keuken. Miso geniet meer bekendheid omwille van zijn ruim gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Vroeger werden alle miso's ingevoerd vanuit China en Japan. Nu zijn er ook heel wat misobedrijven gevestigd in Frankrijk.

WAAROM IS MISO ZO GEZOND?
Miso is rijk aan een groot aantal gezondheidsbevorderende stoffen zoals o.a.:
- levende enzymen die de spijsvertering helpen, de darmflora voeden, het bloed versterken en het lichaam ontzuren,
- alle essentiële aminozuren nodig opdat het lichaam al zijn taken naar behoren zou kunnen uitvoeren,
- talrijke mineralen waaronder kalium, calcium, fosfor en magnesium.
Wat zo uniek is aan miso is dat de calcium die zich erin bevindt zeer goed opneembaar is en dat miso op zich, gegeten in combinatie met calciumrijke voeding, de opname van de calcium extra bevordert.
Misosoep met wakame, groene groenten zoals boerenkool, tofu en wat vis bevat 233g calcium. Dit eten op zeer regelmatige basis gecombineerd met dagelijkse beweging en het uitschakelen van alle calciumrovers waaronder de grootste boosdoener - suiker - zou misschien wel eens een middel kunnen zijn om osteoporose te voorkomen.
Noot: Essentieël betekent dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken en dus via de voeding moet opnemen.
- miso bevat isoflavonen, lecithine en linoleenzuur, stoffen die een belangrijke rol spelen in het reguleren van een gezond cholesterolgehalte in het bloed.
- miso klaar gemaakt in combinatie met wakame (een zeewier), groenten zoals boerenkool, spinazie, peulvruchten en vette vis zorgt voor een normale bloeddruk en doet een hoge bloeddruk zelfs dalen.
- miso bevat talrijke ant-oxidanten die het lichaam beschermen tegen voortijdige veroudering.
- miso reguleert de maagzuursecretie. Heel wat mensen hebben last van brandend maagzuur en/of reflux. Meestal is dit te wijten aan een niet juiste afscheiding van maagzuur - ofwel te veel ofwel te weinig. Miso reguleert de maagzuurafscheiding en is dus een natuurlijk middel voor reflux en/of branden maagzuur.
- miso bevat arginine, een aminozuur belangrijk voor een goede werking van ons afweersysteem.
Arginine heeft ook een invloed op de leverwerking en zorgt voor een balans in ons hormonaal stelsel.

Miso heeft een algemeen verjongend effect op het ganse lichaam.

Regelmatig miso gebruiken in je maaltijd versterkt je immuunsysteem en maakt je jonger en vitaler.

Er bestaan verschillende soorten miso:
BRUINE MISO

Deze miso's zijn donkerbruin van kleur, bevatent minder koji, meer zeezout en meer sojabonen. Deze miso's dienen 2 tot 3 jaar te rijpen voor gebruik.
Er bestaan verschillende soorten bruine miso's afhankelijk van het bijgevoegde graan.
rijstmiso / gerstmiso / hatcho miso (bevat enkel sojabonen).

Deze miso geeft een zoute smaak aan gerechten;
Deze miso's zijn rijker in eiwitten en bevatten meer saponinen, lecithine, vetzuren and isoflavonen.

WITTE MISO of SHIROMISO of ZOETE MISO
Deze miso is veel lichter van kleur, bevat meer koji, minder zeezout en minder sojabonen. Dit zorgt ervoor dat deze miso slechts 2 tot 8 weken dient te rijpen.

Deze miso geeft een zoete smaak aan gerechten.
Deze miso bevat meer melkzuurbacteriën en meer niacine dan de bruine miso's.

HOE GEBRUIK JE MISO?
Miso kan je gebruiken in plaats van bouillon voor het op smaak brengen van soepen, in groentebereidingen en ook voor het maken van sausen.

Gebruik je de bruine miso dan zullen je gerechten een zoutere smaak krijgen.
Gebruik je de witte miso dan krijgen je gerechten een zoetere smaak.
De bruine en witte miso kan je ook mengen waardoor de smaak minder zout en iets zoeter wordt. Dit doe ik vaak als ik een misosoep maak in de lente, bij de eerste warmere dagen.
Een dergelijke misosoep is zeer ontspannend en rust gevend. Net wat we nodig hebben na een lange koude winter.

De grote kunst bij het gebruik van miso is de juiste dosering te vinden. Een goede bereide misosoep is licht zoet van smaak, zelfs al gebruik je de bruine rijstmiso. De oefening is het juiste hoeveelheid miso toevoegen en de soep voldoende lang laten trekken op een heel klein vuurtje. Dit zorgt ervoor dat de soep licht zoet smaakt.
Het vraagt wat ervaring maar het is zeker de moeite waard om die ervaring op te doen.

Miso is bij mij een basisproduct die ik bijna dagelijks, in een of andere bereiding gebruik.

In het Oosten zeggen ze niet:

'An apple per day keeps the doctor away'

maar wel

'A daily bowl of misosoup keeps the doctor away and adds vitality to your life'.

Voor al degenen, die na het lezen van dit artikel, meer willen leren over misosoep kom dan naar de kookles op dinsdag 20 februari om 10h.
Voor alle info: http://www.sabinemartens.be/nl/kookles-misosoep-de-verjongende-soep

Tijdens deze kookles toon ik jullie hoe je misosoep kan aanpassen aan je stofwisselingstype, aan het seizoen, aan een eventuele klacht.
Een eye-opener voor iedereen die zijn soepenarsenaal wenst uit te breiden.

Reacties