Voeding moet op de persoon zelf afgestemd worden.

Voedingsadviezen

Kleine aanpassingen aan je voeding kunnen grote fysieke en emotionele veranderingen te weeg brengen. En dit enkel door je voeding helemaal af te stemmen op JOUW eigen lichaam.

Meer en meer wetenschappelijke studies tonen aan dat we allemaal een unieke genetische code of DNA hebben.
Onze 'eigen' DNA bepaalt wie we zijn als persoon met ons 'eigen' karakter.
Maar datzelfde DNA bepaalt ook welke combinatie aan basisvoedingsstoffen elk van ons nodig heeft om zo optimaal mogelijk te functioneren.

Eén enkel dieet dat goed zou zijn voor iedereen bestaat gewoonweg niet.

Op basis van onze DNA kunnen we 3 soorten stofwisselingstypes onderscheiden:
- de eiwittypes of de echte 'bourgondiërs'.
Eiwittypes houden van grote en stevige maaltijden met alles erop en eraan. Maaltijden overslaan is 'not done' en 'vasten' is al helemaal uit den boze.
Graag komen ze hun bed uit voor een 'English ontbijt'.
Eiwittypes krijgen energie van vlees en vis en worden moe en dik als ze te veel koolhydraten eten, maw als ze huidig voedingspatroon aanhouden.
- de koolhydraattypes gekend als de 'moeilijke eters'.
Eten is voor hen niet belangrijk. Ze eten omdat ze moeten eten. Het zijn kleine eters die goed functioneren op koolhydraten.
Maaltijden overslaan of vasten is voor hen absoluut geen probleem. Het zijn de enige types die zuiver vegetarisch/veganistisch zouden kunnen eten indien ze dit wensen.
Koolhydraattypes krijgen energie van koolhydraten en worden moe en dik als ze te veel eiwitten eten.
- gemengde types zitten tussen beide andere types in.
De ene keer kiezen ze een eiwitrijke maaltijd, de andere keer zouden ze opteren voor een vegetarische maaltijd.
Gemengde types worden dik als ze te veel van alles eten -)-).

Je stofwisselingstype krijg je mee vanaf je geboorte en blijft je ganse leven hetzelfde.
We kunnen er nu eenmaal niet onderuit: we zien er dan wel - in grote trekken - hetzelfde uit, toch functioneert het lichaam van de 3 types op een andere manier.

Eten volgens je type zorgt ervoor dat :
- wat je eet volledig omgezet wordt in energie;
- je volledig verzadigd bent na elke maaltijd;
- je zin in zoet en vettig voedsel tussen de maaltijden sterk vermindert of verdwijnt;
- spijsverteringsproblemen sterk verminderen of zelfs helemaal verdwijnen;
- je de gehele dag een permanente energie ervaart;
- jouw concentratieproblemen verdwijnen;
- jouw slaap dieper en beter wordt;
- gevoelens zoals prikkelbaarheid, angst, depressie, hyperactiviteit, enz. verminderen en/of volledig verdwijnen;
en op lange termijn dat je 'jong' oud wordt.

Alles begint bij de juiste combinaties eten voor jouw lichaam.

Elk advies begint met het bepalen van je stofwisselingstype. Hierdoor zullen reeds een aantal klachten verdwijnen.

Overblijvende klachten kunnen we zeker verder bekijken.

Misschien herken je enkele van hieronder vermelde klachten bij jezelf:
- opgeblazen gevoel na de maaltijd of helemaal los van de maaltijd,
- extreem zin in zoet,
- brandend maagzuur, reflux,
- zware maag na de maaltijd,
- moeilijk of helemaal geen gewicht verliezen hoe weinig je ook eet,
- rommeling in je darmen,
- constipatie, wisselende stoelgang, losse stoelgang met voedselresten, meer dan 2 keer per dag stoelgang
- PMS, bloedklontertjes in menstruatiebloed,

Al deze klachten wijzen op een verminderde energie van lever, maag, milt en darmen. Je dagelijkse voeding aanpassen kan hier heel veel verlichting brengen.

Ook als je vegetarisch, veganistisch of macrobiotisch eet, kan je bij mij terecht.

Bepalen van je stofwisselingstype

Niet iedereen heeft dezelfde combinatie aan basisvoedingsstoffen nodig.

Lees meer

Voedingsadvies bij fysieke klachten

Lees meer

Voedingsadvies en begeleiding op maat?

Contacteer mij