Zoek uit wat je lichaam nodig heeft: meer koolhydraten, meer eiwitten of evenveel van beide

Dinsdag 25 mei 2021

Volgens de voedingsdriehoek zouden we allemaal hetzelfde moeten eten: veel koolhydraten, een klein beetje eiwitten en liefst zo weinig mogelijk rood vlees en zoetigheden.

Klopt dit wel?

Misschien heb je er nog nooit bij stil gestaan maar is het effectief zo dat iedereen dezelfde hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten nodig heeft ?
Hoe komt het dan dat de ene persoon met plezier een havervlokkenpapje verorbert, terwijl iemand anders de voorkeur geeft aan eieren met spek?
Waarom wordt de iemand dik als hij veel pasta eet en heeft de ander daar helemaal geen last van?
Waarom is de iemand aangetrokken tot vegetarische voeding en vindt de ander dit ‘geen eten’?

Hebben we dan toch niet allemaal hetzelfde nodig ?

Meer en meer studies tonen aan dat er verschillende ‘type’ mensen bestaan en dat elk type een andere combinatie en andere soorten koolhydraten, eiwitten en vette nodig heeft. Zo zijn er mensen die – als ze geen vlees eten – hun spierkracht verliezen en zich zwak gaan voelen. Deze mensen hebben echt vlees nodig. Terwijl anderen juist moe worden als ze te veel vlees eten.
In het algemeen kunnen we 3 grote types onderscheiden: eiwittypes, koolhydraattypes en gemengde types.

Door je voeding helemaal af te stemmen op jouw type:

  • krijg je meer energie,
  • slaap je beter,
  • kan je je beter concentreren,
  • krijgt je spijsvertering rust,
  • ben je volledig verzadigd na elke maaltijd,
  • verdwijnt je zin in zoet,
  • creëer je een stabiele bloedsuikerspiegel,
  • ervaar je mentale helderheid,
  • ...

Benieuwd welk type jij bent en welke combinatie aan basisvoedingsstoffen jouw lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren ?
Reserveer dan alvast een plaatsje.

Interesse in deze themadag?

Ik schrijf mij graag in